ARO 10
Vývoj nového modelu, nazvaného ARO 10 (nebo
Dacia 10 v Rumunsku, ve Francii se prodával jako
Aro Trapeurs
, v Itálii
Aro Ischia a ve Velké Británii
Dacia Duster) byl po pětiletém úsilí završen v roce 1980. Vzniklo nové
, atraktivní vozidlo střední třídy, s dvoudveřovou karoserií s odnímatelnou, plechovou nebo plátěnou střechou
a sklápěcím předním oknem ve stylu Jeep. Mnoho dílů, stejně jako motor, bylo převzato z Dacie 1300
. Vyráběly se základní 4 varianty: 10.0, 10.1, 10.3 a 10.4. Od roku 1984 začaly být vozy vybavovány motory
o objemu 1,397 cm2, které dávaly vozidlu maximální rychlost 118km/h. Hned od počátku směřovala výroba na export
, a do roku 1985 bylo vyvezeno 90% produkce do Anglie, Itálie, Francie, Německa, Španělska a Řecka
. Do těchto vozů byl také montován dovážený dieslový motor Volkswagen nebo Pegasso. V roce 1985 se začalo také
s výrobou pick-upu 10.8 ve velmi krátké a krátké variantě, které doplňoval ještě model se zdvojenou kabinou.
V současnosti se tento model dočkal modernizace a vyrábí se s dvou- nebo čtyřsvětlovou přední maskou, bočními
spoilery, sportovními koly a dalšími doplňky. Rozrostl se také počet variant – přibyla čtyřdveřová verze a kabriolet
Spartana, poháněný motorem Renault a vyráběný vedle 4WD i s pohonem 2wd. V roce 1999 se začal vyrábět i nový
typ –
ARO 10 Super, postavený na podvozku Ara 244.
Klasifikace modelů ARO 10 DR
| 10.0 | 10.1 | 10.2 | 10.3 | 10.4 | 10.6 | 10.9 | 10.4 Super 11.4 | 10.9 Super 11.9 |
Typ vozu | dodávkový | osobní | dodávkový | dodávkový | osobní | dodávkový | dodávkový | osobní | dodávkový |
Třída | N1 | M1 | N1 | N1 | M1 | N1 | N1 | N1 | N1 |
Počet míst | 2 | 5 | 2 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 |
Počet dveří | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 |
Karoserie | otevřená | otevřená | uzavřená bez zadního skla |
uzavřená | uzavřená | pick up | pickup s dvojitou kabinou |
uzavřená | pickup s dvojitou kabinou |
Společná data
Kola | 195/80 R 15 na šesti šroubech, u starších modelů 175 SR 14 na třech šroubech |
Hnaná náprava | pernamentně zadní, přední přiřaditelná s volnoběžnými náboji |
Přední náprava | nezávislá |
Zadní náprava | pevná |
Redukční převodovka | dvoustupňová, nesynchronizovaná |
Převodový poměr | normální 1.047, 2.249 při redukci |
Nájezdové úhly | přední 39°, zadní 34° |
Maximální boční náklon | 24° |
Stoupavost | 35° |
Přechodový úhel | 30° |
Světlá výška | 240 mm |
Brodivost | 550 mm |
Rozvor | 2400 mm |
Technická specifikace podle použitých motorů
| DACIA 102 | DACIA 106 | DAEWOO 1.6 l DOHC | RENAULT F8QA6 | RENAUL F8Q37 |
Obsah | 1397 | 1557 | 1598 | 1870 | 1870 |
Válce | 4 v řadě | 4 v řadě | 4 v řadě | 4 v řadě | 4 v řadě |
Kompresní poměr |
8.5:1 | 9.25:1 | 9.5:1 | 21.5:1 | 20.5:1 |
Poloměr vrtání X zdvih |
76 x 77 | 77 x 83.6 | 79 x 81.5 | 80 x 93 | 80 x 93 |
Výkon motoru kW(hp) |
42.6 (58) | 53 (72) | 77 (105) | 47 (65) | 67.7 (92) |
Maximální otáčky ot/min |
5000 | 5000 | 5800 | 4500 | 4250 |
Maximální točivý moment Nm |
100 | 122 | 145 | 118 | 182 |
při otáčkách |
3500 | 2500 | 3800 | 2250 | 2250 |
Palivo (princip) |
Super (karborátor) | Super (karborátor) | Natural (vícebod) | Nafta (vícebod) | Nafta (vícebod) |
Převodovka |
4 + 1 (5 + 1) synchronizovná ARO | 5+1 synchron. TOYOTA W56 |
Převodové poměry |
4.644/ 2.531/ 1.561/ 1.000(/0.83) | 3.954 /2.141/ 1.384/ 1.000/ 0.85 |
Redukční převodovka |
2 stupňová nesynchronizovaná | VF 2A TOYOTA |
Převodový poměr |
1 : 2.126 | 1 : 2.560 |
Maximální rychlost km/h |
120 | 115 | 120 | 105 | 150 |
Brzdy přední nápravy |
bubnové, volitelně ventil.kotouče | ventilované kotouče |
Brzdy zadní nápravy |
bubnové |
Baterie |
12 V, 66 Ah | 2ks: 12 V, 66 Ah | 12 V, 66 Ah |
Na serveru
www.carsurvey.org najdete názory zahraničních uživatelů ARA 10.