ARO 10

Vývoj nového modelu, nazvaného ARO 10 (nebo Dacia 10 v Rumunsku, ve Francii se prodával jako Aro Trapeurs , v Itálii Aro Ischia a ve Velké Británii Dacia Duster) byl po pětiletém úsilí završen v roce 1980. Vzniklo nové , atraktivní vozidlo střední třídy, s dvoudveřovou karoserií s odnímatelnou, plechovou nebo plátěnou střechou a sklápěcím předním oknem ve stylu Jeep. Mnoho dílů, stejně jako motor, bylo převzato z Dacie 1300 . Vyráběly se základní 4 varianty: 10.0, 10.1, 10.3 a 10.4. Od roku 1984 začaly být vozy vybavovány motory o objemu 1,397 cm2, které dávaly vozidlu maximální rychlost 118km/h. Hned od počátku směřovala výroba na export , a do roku 1985 bylo vyvezeno 90% produkce do Anglie, Itálie, Francie, Německa, Španělska a Řecka . Do těchto vozů byl také montován dovážený dieslový motor Volkswagen nebo Pegasso. V roce 1985 se začalo také s výrobou pick-upu 10.8 ve velmi krátké a krátké variantě, které doplňoval ještě model se zdvojenou kabinou.

aro10me.jpg(18 kb)

V současnosti se tento model dočkal modernizace a vyrábí se s dvou- nebo čtyřsvětlovou přední maskou, bočními spoilery, sportovními koly a dalšími doplňky. Rozrostl se také počet variant – přibyla čtyřdveřová verze a kabriolet Spartana, poháněný motorem Renault a vyráběný vedle 4WD i s pohonem 2wd. V roce 1999 se začal vyrábět i nový typ – ARO 10 Super, postavený na podvozku Ara 244.

Aro 10.4 Super, 29kB

Klasifikace modelů ARO 10 DR
10.010.110.210.310.410.610.910.4 Super 11.410.9 Super 11.9
Typ vozu dodávkový osobní dodávkový dodávkový osobní dodávkový dodávkový osobní dodávkový
Třída N1 M1 N1 N1 M1 N1 N1 N1 N1
Počet míst 2 5 2 2 5 2 5 5 5
Počet dveří3 3 3 3 3 2 2 4 4
Karoserie otevřená otevřená uzavřená bez zadního skla uzavřená uzavřená pick up pickup s dvojitou kabinou uzavřená pickup s dvojitou kabinou

Společná data
Kola195/80 R 15 na šesti šroubech, u starších modelů 175 SR 14 na třech šroubech
Hnaná nápravapernamentně zadní, přední přiřaditelná s volnoběžnými náboji
Přední nápravanezávislá
Zadní nápravapevná
Redukční převodovkadvoustupňová, nesynchronizovaná
Převodový poměrnormální 1.047, 2.249 při redukci
Nájezdové úhlypřední 39°, zadní 34°
Maximální boční náklon24°
Stoupavost35°
Přechodový úhel30°
Světlá výška240 mm
Brodivost550 mm
Rozvor2400 mm

Technická specifikace podle použitých motorů
DACIA 102DACIA 106DAEWOO 1.6 l DOHCRENAULT F8QA6RENAUL F8Q37
Obsah1397 1557 1598 1870 1870
Válce4 v řadě 4 v řadě 4 v řadě 4 v řadě 4 v řadě
Kompresní poměr 8.5:1 9.25:1 9.5:1 21.5:1 20.5:1
Poloměr vrtání X zdvih 76 x 77 77 x 83.679 x 81.5 80 x 93 80 x 93
Výkon motoru kW(hp) 42.6 (58)53 (72) 77 (105) 47 (65) 67.7 (92)
Maximální otáčky ot/min 5000 5000 5800 4500 4250
Maximální točivý moment Nm 100 122 145 118 182
při otáčkách 3500 2500 3800 2250 2250
Palivo (princip) Super (karborátor)Super (karborátor)Natural (vícebod)Nafta (vícebod)Nafta (vícebod)
Převodovka 4 + 1 (5 + 1) synchronizovná ARO5+1 synchron. TOYOTA W56
Převodové poměry 4.644/ 2.531/ 1.561/ 1.000(/0.83)3.954 /2.141/ 1.384/ 1.000/ 0.85
Redukční převodovka 2 stupňová nesynchronizovanáVF 2A TOYOTA
Převodový poměr 1 : 2.1261 : 2.560
Maximální rychlost km/h 120115120105150
Brzdy přední nápravy bubnové, volitelně ventil.kotoučeventilované kotouče
Brzdy zadní nápravy bubnové
Baterie 12 V, 66 Ah2ks: 12 V, 66 Ah12 V, 66 Ah


Na serveru www.carsurvey.org najdete názory zahraničních uživatelů ARA 10.