ARO 24
Po roce 1966 začaly práce na konkurentovi M461 – na jeho úspěch měl navázat první z řady 24:
ARO 240. Na novém typu bylo od začátku provedeno mnoho důležitých a odvážných změn
odpovídajících nové době. Úplně nová karoserie zohledňovala nové požadavky na pohodlí a bezpečnost
. Motor o obsahu 2 495 cm2 a síle 83 koňských sil poháněl vozidlo rychlostí 115 – 120 km/h, vylepšený podvozek
umožňoval náklon až 35° a spotřeba klesla na 13,8l na 100 km. V testech, které prováděla Ford-Europe company roku
1972 se ARO 240 umístilo druhé za Range Roverem, a předstihlo tak konkurenty jako Jeep-Willis, Ford a Land Rover
. Zpočátku se vyrábělo ve dvou modifikacích: s dvoudveřovou karoserií jako 240 a se čtyř dveřovou jako 244.
Mírnou modifikací těchto variant vzniká ARO 242 jako Pick Up buď v krátké, nebo dlouhé verzi a třídveřové ARO 243
s pevnou nebo snímatelnou nástavbou. Po ropné krizi roku 1973 vzrostla u výrobců osobních automobilů obliba
naftových motorů. Rumuni odpověděli dieselovým motorem D-127, navrženým ve spolupráci s Tractorul Brasov
. Jejich čtyřválec o objemu 3,119 litrů a síle 68 koní dosahoval rychlosti 115 km/h při spotřebě 12,3 litrů / 100 km
. ARO 24 dosáhlo značného obchodního úspěchu, do konce roku 1985 jich bylo vyrobeno přes 125 000, z toho 93 000
na export. Po roce 1989 byla výroba opět oživena s pomocí zahraničních motorů – Ford, Peugeot, Daewoo a Toyota.
Hlavní dvě řady – tří-dveřák ARO 243 a pětidveřové ARO 244, nazývané Hunter, rozšířily další modely – 323, 246
; 335 a 324 s dvojitou kabinou a speciální nástavby, jako Aro 33N pro montáže ve výškách až 14 m, modernizovaná sanita
Aro 35 S nebo pojízdný obchůdek Aro 35 M. Modelová řada Aro 32 tak tvoří užitkovou obdobu osobních vozů Aro 24.
Klasifikace modelů ARO 24
| 240 | 241 | 242 | 243 | 244 | 246 |
Typ vozu | | | | | | |
Třída | | | | | | |
Počet míst | 8 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 |
Počet dveří | 3 | 5 | 2 | 3 | 5 | 5 |
Karoserie | otevřená | otevřená | pick up | uzavřená | uzavřená | uzavřená |
Společná data
Kola | 235/75 R 15 na pěti šroubých discích 6 JJ x 15H2 |
Hnaná náprava | pernamentně zadní, přední přiřaditelná s volnoběžnými náboji |
Přední náprava | nezávislá |
Zadní náprava | pevná |
Brzdy | Hydraulické, dvouokruhové, s posilovačem |
Alternátor | 12 V, 700 W |
Technická specifikace podle použitých motorů
| L25 ARO | DX 28-01 ARO | TDX 28-01 ARO (turbo) | D127 | TOYOTA 2RZ FE |
Obsah | 2495 | 2660 | 2660 | 3120 | 2438 |
Válce | 4 v řadě | 4 v řadě | 4 v řadě | 4 v řadě | 4 v řadě |
Kompresní poměr |
8:1 | 20.8:1 | 20.8:1 | 7:1 | 9.5:1 |
Poloměr vrtání X zdvih |
97 x 84.4 | 97 x 90 | 97 x 90 | 95 x 110 | 95 x 86 |
Výkon motoru kW(hp) |
62.5 (85) | 52.2 (71) | 64 (87) | 51.5 (70) | 103 (140) |
Maximální otáčky ot/min |
4400 | 3900 | 3500 | 3200 | 5000 |
Maximální točivý moment Nm |
160 | 152 | 191 | 184.5 | 212 |
při otáčkách |
3000 | 2250 | 2500 | 1600 | 4000 |
Palivo (princip) |
Super (karborátor) | Nafta (nepř.vstřik) | Nafta (nepř.vstřik) | Nafta (vstřikování) | Natural (vícebod) |
Převodovka |
4 + 1 (5 + 1) synchronizovná DACIA | 5+1 synchron. RENAULT |
Převodové poměry |
4.376/ 2.455/ 1.514/ 1.000 | 3.818/ 2.235/ 1.478/ 1.036 /0.763 | 4.09 /2.176/ 1.409/ 1.97/ 0.783 |
Redukční převodovka |
2 stupňová nesynchronizovaná, 1.047 : 2.249 |
Maximální rychlost km/h |
115 | 125 | 140 | 110 | 130 |
Brzdy přední nápravy |
kotouče | ventilované kotouče |
Brzdy zadní nápravy |
bubnové |
Alternátor |
12 V, 700 W | 12 V, 1020 W | 12 V, 900 W |
Baterie |
12 V, 45 Ah | 12 V, 66 Ah |
Na
BBS Liána najdete hodnocení jednoho z tuzemských uživatelů,
na serveru
www.carsurvey.org pak názory zahraničních vlastníků ARA 24.