ARO 24

Po roce 1966 začaly práce na konkurentovi M461 – na jeho úspěch měl navázat první z řady 24: ARO 240. Na novém typu bylo od začátku provedeno mnoho důležitých a odvážných změn odpovídajících nové době. Úplně nová karoserie zohledňovala nové požadavky na pohodlí a bezpečnost . Motor o obsahu 2 495 cm2 a síle 83 koňských sil poháněl vozidlo rychlostí 115 – 120 km/h, vylepšený podvozek umožňoval náklon až 35° a spotřeba klesla na 13,8l na 100 km. V testech, které prováděla Ford-Europe company roku 1972 se ARO 240 umístilo druhé za Range Roverem, a předstihlo tak konkurenty jako Jeep-Willis, Ford a Land Rover . Zpočátku se vyrábělo ve dvou modifikacích: s dvoudveřovou karoserií jako 240 a se čtyř dveřovou jako 244.

Aro 240, 22kB

Mírnou modifikací těchto variant vzniká ARO 242 jako Pick Up buď v krátké, nebo dlouhé verzi a třídveřové ARO 243 s pevnou nebo snímatelnou nástavbou. Po ropné krizi roku 1973 vzrostla u výrobců osobních automobilů obliba naftových motorů. Rumuni odpověděli dieselovým motorem D-127, navrženým ve spolupráci s Tractorul Brasov . Jejich čtyřválec o objemu 3,119 litrů a síle 68 koní dosahoval rychlosti 115 km/h při spotřebě 12,3 litrů / 100 km . ARO 24 dosáhlo značného obchodního úspěchu, do konce roku 1985 jich bylo vyrobeno přes 125 000, z toho 93 000 na export. Po roce 1989 byla výroba opět oživena s pomocí zahraničních motorů – Ford, Peugeot, Daewoo a Toyota. Hlavní dvě řady – tří-dveřák ARO 243 a pětidveřové ARO 244, nazývané Hunter, rozšířily další modely – 323, 246 ; 335 a 324 s dvojitou kabinou a speciální nástavby, jako Aro 33N pro montáže ve výškách až 14 m, modernizovaná sanita Aro 35 S nebo pojízdný obchůdek Aro 35 M. Modelová řada Aro 32 tak tvoří užitkovou obdobu osobních vozů Aro 24.



Klasifikace modelů ARO 24

240241242243244246
Typ vozu
Třída
Počet míst 8 5 2 2 5 5
Počet dveří3 5 2 3 5 5
Karoserie otevřená otevřená pick up uzavřená uzavřená uzavřená

Společná data
Kola235/75 R 15 na pěti šroubých discích 6 JJ x 15H2
Hnaná nápravapernamentně zadní, přední přiřaditelná s volnoběžnými náboji
Přední nápravanezávislá
Zadní nápravapevná
BrzdyHydraulické, dvouokruhové, s posilovačem
Alternátor12 V, 700 W

Technická specifikace podle použitých motorů
L25 ARODX 28-01 AROTDX 28-01 ARO (turbo)D127TOYOTA 2RZ FE
Obsah2495 2660 2660 31202438
Válce4 v řadě4 v řadě 4 v řadě 4 v řadě4 v řadě
Kompresní poměr 8:1 20.8:1 20.8:1 7:1 9.5:1
Poloměr vrtání X zdvih 97 x 84.497 x 90 97 x 90 95 x 110 95 x 86
Výkon motoru kW(hp) 62.5 (85)52.2 (71) 64 (87) 51.5 (70) 103 (140)
Maximální otáčky ot/min 4400 3900 3500 3200 5000
Maximální točivý moment Nm 160 152 191 184.5 212
při otáčkách 3000 2250 2500 1600 4000
Palivo (princip) Super (karborátor)Nafta (nepř.vstřik)Nafta (nepř.vstřik)Nafta (vstřikování)Natural (vícebod)
Převodovka 4 + 1 (5 + 1) synchronizovná DACIA5+1 synchron. RENAULT
Převodové poměry 4.376/ 2.455/ 1.514/ 1.0003.818/ 2.235/ 1.478/ 1.036 /0.7634.09 /2.176/ 1.409/ 1.97/ 0.783
Redukční převodovka 2 stupňová nesynchronizovaná, 1.047 : 2.249
Maximální rychlost km/h 115125140110130
Brzdy přední nápravy kotoučeventilované kotouče
Brzdy zadní nápravy bubnové
Alternátor 12 V, 700 W12 V, 1020 W12 V, 900 W
Baterie 12 V, 45 Ah12 V, 66 Ah


Na BBS Liána najdete hodnocení jednoho z tuzemských uživatelů, na serveru www.carsurvey.org pak názory zahraničních vlastníků ARA 24.