M-59 / M-461
Vůz s označením M-59 byl uveden na trh v roce 1959 aby nahradil IMS 57. Výkon motoru byl zvýšen na 56 koní
, což posunulo i hranici maximální rychlosti (90 km/h). 3 modifikace karoserie – 2dveřá, 4dveřá a pick up) se vyráběla
a lakovala v Camplungu. V roce 159 činila výroba 803 kusů a neustále stoupala, tak že v roce 1963 tvořila roční
produkce 3 222 kusů.
To už se ale připravoval nový model M-461. Výroba M461 začala v roce 1964. Vůz nového vzhledu a s předělaným
motorem se od roku 1965 vyvážel po stovkách hlavně do Číny.
Řadový čtyřválec o výkonu 70 koní dosahoval 100km/h, udávaná spotřeba klesla na 17litrů benzínu při 80km/h.
Na svoje konto si ARO M461 připsalo řadu vítězství v mezinárodních soutěžích:
1970 Forests Rally v Belgii, 1973 Sons of Beaches v Oregonu. Vývoj a výroba vozu neustále pokračovaly, takže do
roku 1975 bylo vyrobeno 80 233 vozů, z nichž bylo 46 549 vyvezeno. Své využití našlo i v rumunské armádě.
Aro M-461 je dodnes oblíbené i u mnoha tuzemských fandů, jednak pro svůj veterán-vzhled,
jednak pro překvapivě dobré vlastnosti při jízdě v terénu.
Pokud Vás zajímají jejich zkušenosti s vozem, zkuste
Sybovi WWW stránky, nebo
např. BBS
CzechCars serveru Liána,
na serveru www.astro.zcu.cz pak najdete dojmy řidiče, terý se s M-461 vydal na
expedici do Rumunska.