Off-road - fARO 24
…tak takhle by vypadat mělo. Kdyby. Kdyby 396.000Kč.
ARO 24 lze rozhodně nazvat pravým off-roadem. Design vozu majiteli rozhodně
neubere na tvrďáckém výrazu, případné nedostatky v laku a plechu karoserie starších vozů umožní
nezpochybnitelné kvality auta při jízdě terénem zakonzervovat tak tlustou vrstvou
bahna, jakou vám peněženka dovolí. Delší cesta po silnici vyžaduje dostatek odvahy i finančních
prostředků u starších vozů i solidní fyzickou kondici řidiče.
Rumunská filosofie
- co jednoduché jest, hodně vydrží - společně s nechutí zaoblit jakoukoliv část karoserie
ho sice značně vzdaluje od konkurenčních all- i off-roadů 20. (neřku-li i 21.) století,
ale za to si můžete téměř vše, co případnou tvrdší jízdu terénem nevydrželo, opravit
doma na koleně.
Provozní náklady klasických starších vozů jsou nehorázné, proto se často setkáváme
s alternativami - pohonem na LPG a různými dieslovými motory (populární je Avie) - do
nově dovážených vozů se pak montuje diesel agregát Andoria. Lepší už to je s cenou
náhradních dílů, které lze celkem bez problémů získat ze starších vozů nebo i za přijatelné
ceny objednat.
ARO 240
Benzínový čtyřválec (special-BA90), bsah 2495cm2,
stálý pohon zadních kol. Přiřaditelný předek, redukce. Vypínání předních poloos
i na nábojích – tzn.zvenku vozu. Karoserie otevřená s plachtou, dvě sedačky jsou doplněny
dvěma sklopnými lavicemi, celkem 8 míst včetně místa řidiče.

Technická specifikace – dle TP:
ARO 240 r.v.1986, typ L 25
Výkon 61 kW/ 4200 ot., max.rychlost 110 km/h.
Spotřeba (město/74,5/90) 19,2/12,4/13,6
Karoserie 8 místná, celokovová, otevřená dxšxv:4135x1775x2040mm.
Celkem 2350kg (1600+750), celková hmotnost brzděného přívěsu 1200kg, 750kg u nebrzděného.
Kola jednoduchá,disková, 6,50 x 16 PR8, ráfky 4,5E x 16, rozvor 2350 mm.
|
I pro ARO 24 je třeba si osvojit ARO-styl jízdy (řazení do X, doporučuji meziplyn; řízení bez posilovače, podstatně tužší než u desítek),
oproti modelům řady ARO 10 je však vhodné především do těžšího terénu. Ze silnic ho vyřazují především náklady,
přesáhnout spotřebu 20 l na 100 km nedá žádnou práci. Rozměry ložné plochy umožňují bez problémů přechod
na alternativní LPG, dost místa je i pod kapotou, takže se originální motor často nahrazuje různými diesly.
Oblíbenými jsou motory z Avie, vyžadují však redukční "mezikus" na převodovku. K původnímu benzínovému
motoru lze dodat jen to, že na vysokou spotřebu nepodává nijak ohromující výkon, přesto při zařazené redukci
nenarazíte prakticky na situaci, kdy by nestačil, což se o ARU 10 říci nedá.
Přestože má Aro 24 poměrně prostorný interiér, nelze říci, že by bylo oproti ARU 10 pohodlnější - naopak. Úzké dveře a velký
volant značně znesnadňují nastupování do vozu, samotné sedadlo řidiče je pak zbytečně nalepeno na dveřích, takže
vprostřed mezi sedadly řidiče a spolujezdce vnikl velký prostor - asi průchod na zadní lavice. Přístrojová deska je značně
spartánská, dobrý nápad je využít prostoru pod sedačkou jako uzaviratelné skříňky, zatímco pod druhou sedačkou najdete
akumulátor. Realizace nápadu trochu zalkuhala, takže abyste se pod sedačku dostali, musíte stejně vytočit dva šrouby.
Sezení vzadu je řešeno netradičně bokem ke směru jízdy, umožňuje to však sklopit lavice k bočnicím a získat tak maximum
volného prostoru.
Stačilo 15 tisíc, flexa, svářečka...
...a tenhle silák utáhne i GAZA :-)
Vlastnosti vozu
v terénu vynikající, zejména v blátě Vás auto překvapí svou průjezdností. 15" kola a celkově větší světlost se podílí na lepším
přechodovém úhlu, společně s výše položenými agregáty pak umožňují větší brodivost, přesto doporučuji vytáhnout sání
z motorového prostoru a chránit ho tak od emulze tvořené při průjezdu vodou vrtulí chladiče. Poněkud dlouhá karoserie
snižuje zadní nájezdový úhel. Největší problémy jsem měl ale s hmotností vozu - na to, že nemá pevně uzavíratelný diferenciál,
je auto dost těžké a klouže kdy může a tak se na kluzku musíte do prudších svahů dost rozjet a často ho doslova vyskočit.
Několikrát jsem narazil i na problém s karborátorem - ačkliv čističe paliva vypadají bez závad, občas se ucpe. Rozhodně nedostatečná
mi připadá funkce ventilátorů, hadr na sklo je nezbytnou součástí výbavy nejen v zimě. Slabinou vozu je i nedostatečný rozhled, zejména dozadu
- u novějších vozů je to snad řešeno většími a lépe umístěnými vnějšími zrcátky, ale neměl jsem možnost to vyzkoušet. U starších vozů
je zaparkovat mezi ostatní auta se zavřenými dveřmi prakticky nemožné.
Občas se samozdřejmě vyskytnou menší závady:
za necelý rok off-AROadového provozu jsem měnil převodovku, spojku, přední poloosu a čeká mne ještě plachta
(pokud znáte člověka/firmu, který/á ji ušije, pošlete prosím
kontakt).
Mějte prosím na paměti, že se výše zmíněné zkušenosti týkají provozu 20 let starých vozidel.
Manyjak Aro Praha najede na Aru 243 r.95 asi 40 tis.km rocně a jejich zkušenosti s provozními náklady jsou podle jejich slov rozhodně lepší.